Muziekfestival Beets 13&14 juni 2014

Vorig jaar was weer een prachtig festival met vele bekende artiesten wat bij velen nog vers in het geheugen zal liggen. Het is en blijft altijd moeilijk om het vorige festival te overtreffen maar de organisatie is er alles aan gelegen om in ieder geval met een programma te komen dat zich kan meten met de voorgaande edities.

Dit jaar hebben we weer te maken met het WK 2014 in Brazilië waar Nederland wederom zal gaan strijden voor de titel. Nederland voetbalt dit jaar hun eerste wedstrijd op de vrijdag avond tegen Spanje. De organisatie houdt hier natuurlijk rekening mee en zal dan ook tussen de optredens door beelden uitzenden van deze wedstrijd.

De afgelopen maanden hebben al weer een aantal bestuursvergaderingen plaats gevonden ter voorbereiding van ons 28e Festival. Natuurlijk werd tijdens deze vergaderingen ook het 27e festival besproken waarbij we voornamelijk kijken naar eventuele verbeterpunten.  Door de constante veranderingen in wet en regelgeving moeten we proberen goed bij de tijd te blijven zodat we niet tegen onoverkomelijke problemen aan lopen tijdens ons festival. Helaas moeten wij dan ook melden dat het alcohol gebruikt naar 18 jaar gaat.

Echter niet alleen het bestuur heeft om de tafel gezeten. Ook de muziekcommissie heeft alweer intensief overleg achter de rug waarbij de commissie dus rekening heeft gehouden dat er dit jaar weer voetbal is en daar het programma op heeft aangepast. Het idee ontstond om er een WK tintje aan te geven en wij denken dat dit in samenwerking met ideeën die wij aangedragen gekregen hebben van bezoekers is dit na onze mening gelukt. Alle contracten voor de hoofdacts zijn inmiddels ontvangen, getekend en gecheckt en terug gestuurd. Dat wil zeggen dat alle artiesten vast zijn gelegd. Het kost altijd veel moeite om dit tijdig te kunnen regelen omdat de agenda's van de artiesten vaak pas in Januari  (2014) geopend worden. Anderzijds is het zo dat veel artiesten de prijzen tussentijds verhogen waardoor ons budget ineens niet meer toereikend zou kunnen zijn. Bij een artiest die op doorbreken staat kan dit al snel een bedrag zijn van enkele duizenden Euro's! Om een indruk te krijgen wat artiesten & bands nou uiteindelijk kosten, zullen wij de lijst openbaar maken. En zal hij aanwezig zijn op de vrijwilligers vergadering en in de feesttent.

De muziek commissie wil dan ook iedereen bedanken voor hun bijdrage aan het doorgeven van bands en artiesten voor dit jaar. Onze ideeënbus blijft natuurlijk altijd open en iedereen mag zijn voorkeur door geven via de mail of facebook.Het festival moet natuurlijk voor een ieder leuk zijn en om die reden proberen we altijd om een zo breed mogelijk publiek te voorzien van een geweldige avond.

De vrijdag avond gaan we op vele verzoek eens terug in de tijd, namelijk de Dizzy mans band komt naar ons festival. Deze band is aan gedragen na wat peilingen binnen de vrijwilligers groep. Omdat deze band geen avondvullend programma kan bieden, is de muziekcommissie met hun in overleg gegaan. Na een toevallig optreden met een aantal leden van de Dizzy mans band en Weertelaatnaarbed, is er besloten dat ze samen zullen optreden. Voor verdere info over deze bands kunt u terecht op www.dizzymansband.nl & www.weertelaatnaarbed.org

Op zaterdag zal Bob en the blue band de rode draad zijn gedurende de avond. Deze ''Boys Band'' heeft zich ontwikkeld tot een spetterende en veelzijdige act.
Het verrassende aan deze band is de performance en het unieke repertoire, Rock and Roll en originele popnummers uit moeders- en grootmoeders tijd.
De leden van Bob en de Blue Band hebben als jonge jongens al veel ervaring opgedaan in verschillende bands; van Symfonieorkest tot alternatieve rockband.
Hierdoor zijn ze zeer gevarieerd en ervaren, dit komt vooral de improvisaties ten goede.Niet alleen de muziek is bepalend voor de spreekwoordelijke ''voetjes van de vloer''.De enthousiaste uitstraling in combinatie met de muziek en de ervaring zorgen ervoor dat elk optreden weer een vrolijke en energieke aangelegenheid wordt. Voor meer info kunt terecht op: www.bobandtheblueband.com

Mysterie Gast

Elk jaar geven wij regio artiesten de kans om het festival bij ons te openen. Dit jaar kregen wij een aanvraag of wij interesse hadden om een artiest zijn/ haar nieuwe single bij ons voor het eerst te promoten. Deze aanbieding hebben wij dan ook met open armen aangenomen. Alleen nu de vraag wie is deze artiest, dat houden wij nog even geheim. Mocht u willen weten wie het dan is kan ik u maar Eén advies geven kom op tijd. Rond 21.00 uur zal de mysterie gast zijn/ haar nieuwe single promoten.

Als 2e zal Rob Ronalds het podium betreden.

Rob Ronalds, een doorgewinterde zanger/entertainer, is geboren in Amsterdam op 31 januari 1966. Eind jaren tachtig gaat hij serieus aan de slag met zingen. Al snel blijkt dat Rob een groot talent is. Tijdens de vele talentenjachten in het land waar hij aan mee doet om ervaring op te doen zijn de reacties ronduit overweldigend. Niet zelden weet hij deze talentenjachten dan ook winnend af te sluiten. Rob voelt zich op het podium als een vis in het water. Perfecte balans tussen contact met het publiek en de juiste muziekkeuze maken zijn optredens tot een ware belevenis. Overigens is juist het overbruggen van de afstand tussen zanger en publiek zijn sterke punt; iets dat hij naast het zingen, als DJ/presentator, maar al te goed onder de knie heeft. In 1992 verschijnt Rob Ronalds op de televisie, waar hij in de populaire Soundmixshow van Hennie Huisman een indrukwekkende Rene Froger neerzet. Talloze optredens volgen, en Rob zingt zich meer en meer 'in de kijker'. Omdat het Rob aan routine niet ontbreekt wordt hij in 1993 uitgenodigd als vaste zanger op de Tel & Bel Show van radio 10 Gold (2 jaar lang), tevens in dit jaar is hij te gast op de TROS Zomertour. Rob is echt bekend geworden door zijn deelname aan het programma met Ab normaal. Voor verdere inf over de ze artiest kunt u terecht op: www.robronalds.nl

Als 3e zal een dame optreden waar we al een tijdje mee bezig geweest zijn om haar naar het festival te halen. 2014 is het dan zover Raffaela zal op het podium haar act the pressant geven. De in Amsterdam geboren Raffaëla is altijd ''open, eerlijk en positief'' zo zegt ze zelf. Ze wist al op jonge leeftijd dat ze zangeres wilde worden. Als kind luisterde Raffaela naar Whitney Houston, Patti Labelle en Oleta Adams; de exotische maar vooral nuchtere Hollandse heeft ook grote bewondering voor Ilse de Lange. Op het podium is Raffaëla naar eigen zeggen het gelukkigst. Raffaëla won Idols 2006 en scoorde een nr. 1 hit met haar debuutsingle ''Right Here, Right Now''.Repertoire: o.a. nummers van Tina Turner, Jennifer Lopez (Let’s get loud), Christina Aquilera (Car Wash), Duffy (Mercy), Aretha Franklin (Think) en uiteraard haar eigen hits. Meer info kun je vinden op:www.rafmusic.nl

Als 3e artiest hebben we de enige echte voetbalfan uit Nederland naar de Beets gehaald om ons festival tot een hoogte punt te brengen. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat 10 Jaar terug deze zanger de tent al eens op zijn kop gezet heeft. Ik heb het natuurlijk over Harry Slinger. Harry Slinger, geboren 10-08 1949 te Amsterdam. Begon als 4-jarige op de kleuterschool tijdens een ouderavond voor het doek met een liedje over ''Zijn Ouwe Tante'' en de Jordaan. Op de lagere school blonk hij uit in declamatie en kindermusicals bijv. Ali Baba en de 40 rovers. Na de lagere school had hij met vrienden een toneel- en muziekgroepje dat speelde in buurthuizen, op familiefeesten en voor bejaarden. Als 18-jarige startte hij als slagwerker samen met een gitarist een bandje, genaamd ''The Hot Patatos Swingers ''. Al snel werden zij, met wisselende medewerkers en bandnamen stedelijk bekend. Vooral bij studenten, op bruiloften en partijen en in de buurthuizen. In deze periode deed Harry Slinger serieus aan amateurtoneel. In 1976 kreeg de groep een vaste vorm, onder de naam ''Drukwerk''. Onder de bezielende leiding van Harry Slinger kreeg de groep ook buiten Amsterdam langzamerhand bekendheid. Slinger schreef in 1978 zijn eerste liedje voor de groep; ''Ik Verveel Me Zo, in Amsterdam Noord''. Van dit actie lied werd een single gemaakt. Hiermede bereikten zij, via de media, landelijke bekendheid. Twee jaar later zong Slinger in zes uur tijd de eerste L.P. vol. Wat eind 1980 resulteerde in een nummer 1 hit. Zes weken lang stond ''Je loog tegen mij'' aan de top in de Hitparade. Vanaf dat moment was SLINGER een bekende, veel gevraagde Nederlander en koos voor een professioneel bestaan. Voor meer info www.harryslinger.nl

Er is dus weer genoeg te beleven in de Beets op 13 & 14 juni 2014.

Zet beide datums alvast in uw agenda want dit feest mag u niet missen.

Graag tot ziens in onze feesttent.

Ps. U vraagt zich misschien af waarom dit jaar geen verhaaltje van Frens Mazenier. Frens heeft aangegeven, door drukte bij zijn werkgever om te stoppen met zijn werkzaamheden binnen de SEB. Wij danken Frens Mazenier namens het bestuur en muziekcommissie voor zijn jaren lange inzet voor het festival. Zijn taken zullen door mij worden overgenomen.

Gerard Stokman